Konst i Sollentuna

Den här helgen är en stort helg i Sollentuna för den konstintresserade. För 18 gången hålls Konstrondan där ett drygt 30-talet konstnärer öppnar sina ateljéer eller ställer ut i passande lokal. Därtill har Edsvik konsthall en konstmässa ”Edsvik Art Fair” där flera konstnärer ställer ut sina verk till försäljning.

Det råder delade meningar om konstmässan är ett komplement eller om de försöker konkurera ut konstrondan. Det har varit diskussioner kring för- och nackdelar med att förlägga evenemangen till samma helg. Min personliga åsikt är att det är bra. Konkurrensen gör gott enligt min mening.

De första åren konstrundan var sprang jag runt som en tok för att hinna med så många som möjligt. Numera besöker jag samlingsutställningen på Bergendal och väljer sedan någon som jag vill besöka. I år föll jag pladask för Stefan Sjöbloms drivvedskonst. Så läckra! Tyvärr var det i det närmaste slutsålt när jag kom, så jag hoppas att konstnären fortsätter och skapar fler verk.

På konstmässan fanns mycket fint men tyvärr tillåter inte min ekonomi den typen av spontaninköp. Jag är i alla fall glad att jag gick dit. Katalogen kan jag spara och kanske kan det blir en investering vid annat tillfälle.

2 thoughts on “Konst i Sollentuna

  1. Det här med konst… spännande att kolla in… andra tiltalar mig inte alls, står som ett frågetecken och undrar ”vad menas” och ”vad ser folk i detta?”. Annat fascinerar mig, kan gå länge, blir inte riktigt mätt… 🙂

Kommentera

