Behov av frihet

Satt med kalendern för att hålla stressen i schakt. Jag står inför några intensiva veckor. Det ska självklart gå bra men det kräver god planering. När jag satt där kände jag av några vaga stresskänslor och jag undrade om det var positiv eller negativ stress.

Det kan tyckas lite märkligt. Det är ju inte första gången i livet jag har mycket att göra. Varför reagerar jag? Efter lite eftertanke kom jag fram till att den överfyllda planeringen innebär att jag saknar frihet. Det finns inte så mycket flexibilitet och utrymme för spontanitet. Jag känner inte stress av mycket arbete utan snarare av avsaknaden av frihet. Jag behöver frihet för att må riktigt bra.

Troligen är jag inte ensam om detta. Vi är nog många som skulle må gott av frihet, flexibilitet och utrymme för spontanitet. Kanske är vi på väg mot ett sådant samhälle. Jag är i alla fall på väg mot ett sådant liv.

4 thoughts on “Behov av frihet

  1. Jag ogillar starkt att ha för mkt planerad tid. Men när det hopar sig så där så mår jag bäst av att planera och beta av en del i taget. Dvs inte detaljplanera allt på en gång. Typ nu planerar jag kommande vecka. Sen nästa söndag då planerar jag för veckan efter. Går ju förstås att minska ner till några dgr i taget också.

Kommentera

