Att lära tar sin energi

I onsdags började jag på ytterligare en utbildning. Denna gång är det en diplomutbildning som håller på under begränsad tid. Det kommer att bli en intensiv vår. Utbildningen handlar om coaching och det intresserar mig. Utbildningen innehåller både teori och praktik och det blir den hel del arbete mellan gångerna man träffas.

Redan i onsdags kväll kände jag av tröttheten. Det tog på krafterna att lära, lyssna och träna. Jag trodde jag var van vid att plugga men det är något annat med andra människor att lära känna och lyssna till. När jag skulle göra läxan på kvällen, var det i det närmaste omöjligt att få något att fastna. Jag valde i stället att fortsätta att plugga på morgonkvisten, på ett kafe med en god frukost.

Det blev en bra start på torsdagen och det behövdes. Torsdagens skoldag blev än mer intensiv. Jag, och hela gruppen, var helt slut redan på eftermiddagen och hade svårt att ta in vad lärarna sa. Vi var flera som avbokade kvällaktiviteter. Ändå går det inte att sova. Kursen väcker så många tankar.

Idag, fredag, fick bli en ledig dag för att vila upp. Solen sken tidvis och det blev en avkopplande och skön dag precis som jag behövde. Nu hoppas jag på en god nattsömn så att batterierna laddas ordentligt. Ser fram emot en fin helg!

5 thoughts on “Att lära tar sin energi

  1. Det låter spännande och utvecklande även om det samtidigt blir mycket under en period. Jag gick en coachkurs för några år sedan men tyvärr var den inte alls bra. Kursen var genom ett etablerat företag men innehållet var mer än lovligt flummigt. Så pass att ett par kollegor hoppade av vilket retade upp såväl företaget som skolledningen. Hoppas att din utbildning är betydligt bättre och mer givande.

    Trevlig helg!

    • Det var verkligen svårt att hitta rätt i utbildningsdjungeln. Jag kollade en del, kollade på certifieringar mm. Det finns regler som det måste följa för att utbildning ska kunna leda till diplomering och certifiering. Men det är många företag som gör egna varianter. Det finns utbildningar på bra någon/några dagar och flerårsutbildningar. Det beror ju lite på vad man vill med sin coaching – att anamma förhållningssättet eller att arbeta som samtalscoach – det är ju en stor skillnad.

Kommentera

