Rårörda lingon

Köket, matlagning, bakning, sylta, safta mm är inte mina områden. Jag har inget emot allt detta men jag är ganska så talanglös. Och totalt ointresserad.

Ikväll var det dags att göra en ny omgång av rårörda lingon. Det innebär att jag tar frysta lingon, blandar med socker och vevar runt med sleven till sockret löser sig. När jag tröttnat på att röra så tänkte jag googla på om det finns några knep.

Himmel och pannkaka, så många som lägger ut recept på rårörda lingon. En del till och med namnger sina recept typ: NN:s rårörda lingon. Som om någon kan ha uppfunnit receptetet själv. Jag är ingen van köksmästare men jag är å andra sidan inte helt dum i huvudet. Recept på rårörda lingon känns som något mellan bedrägeri och hån, tycker jag.

Nu fortsätter jag att röra.

5 thoughts on “Rårörda lingon

  1. Det var någon som frågade, i en gammal Allt om mat, om man kunde ”äga” ett recept. Personen ifråga hade varit på restaurang och ätit en biff Rydberg och eftersom rätten har ett namn förväntade hon sig oxfilé i rätten och inte det sämre kött som serverades. Äger rätten ”Biff Rydberg” sitt eget namn? Jag tycker att det är intressant. Fast jag gillar ju mat. När jag kopierar människors recept rakt av och översätter till svenska (det händer i min blogg) så hänvisar jag till det ställe där jag fann rätten. Det känns rätt att göra även om det inte är lag på det. Däremot har jag sett mina egna hittepå recept i andra bloggar under bloggägarens namn ”XXXXXX vegogryta” och då blir jag lite förvånad men gör som när man lagar mat – bjuder på det. Just nu dricker jag ”Marias kaffe” 2,5 dl vatten och två kaffemått kaffe. Koka upp vatten, häll i filter direkt i en kaffekopp. Drick som det är eller med någon sort mjölk. Även växtmjölk fungerar.
    😉

    • För mig är detta konstigt. Men jag inser ju att det är den del pengar i kokböcker mm. Men jag tänker att lite respekt, självinsikt mm inte skulle skada. Fattar att det inte är samma upphovsrättregler som vid musik, böcker mm. Men jag avskyr när man tar ett namn och byter innehåll, det är falsk marknadsföring, enligt mig.

Kommentera

