Synonym för hund

För mig är språk viktigt och jag gillar att variera mig i ordval. Jag använder omskrivningar och synonymer. Jag älskar ett böljande och levande språk. Detta gör jag även i områden där jag inte är expert, exempelvis när det gäller hundar.

Ibland benämner jag hunden vid namn, andra gånger, hunden, vovven eller vovsingen. Jag menar gott. Jag skriver inte byracka eftersom jag ser det ordet som negativt. Men hur är det med jycke? Jag har alltid tänkt på jycke som ett fint ord, en glad och snäll hund. Stämmer det? Häromdagen fick jag för mig att något tog illa upp, vilket förstås inte var meningen.

Om det finns någon expert, får ni gärna lära mig.

12 thoughts on “Synonym för hund

  1. Väldigt intressant. Just ord. Jag har svårt för när folk säger att dom ska till ”käftis” det låter fult. Och jag ogillar ordet ”tuttar” som låter barnsligt. Jycke låter som en kul och älskad hund för mig men jag är ingen hundägare jag heller.

    • Jag håller med både om käftis och tuttar. De orden använder jag inte gärna. Men jag tycker också att jycke är fint, någon som viftar på svansen.

  2. Jag instämmer också om både käftis och tuttar, liksom om jycke! En glad jycke!

    Ord och språket är intressant. Idag är jag mer slarvig med det skrivna språket, det har jag blivit sedan internet, blogg och mailskrivande. Tidigare var jag mycket mer noga med både stavning och odalydelse. Ibland förstår jag knappt vad jag själv har skrivit i mail… hur ska då mottagaren förstå? 🙂

    • Jag försöker vara noga men ibland är det så befriande att slarva. Men ibland fattar jag inte vad mina unga studiekompisar menar. Vågar inte fråga.

      • Jag tycker du ska fråga! Förstår man inte, måste man få fråga, tycker jag.

        Allt kan i och för sig misstolkas, jag frågade om en sak för inte alltför länge sedan och blev argt bemött med att jag anklgade vederbörande. Förklarade tålmodigt att det var ingen anklagelse, när jag inte förstår måste jag få fråga, annars blir det misstolkningar!

      • Jag får ofta fråga sonen vad hans sms betyder. Han tycker att jag är urgammal. Kom på att jag kan googla på uttryck ist. ☺️

      • Jo, eller så kan vi alla lära oss att hantera språket mer rätt, inse ett själva grejen med språket är gemensamt och att bli förstådd, inte att hitta på egna ord.

      • Sms-språket verkar vara helt glasklart bland unga och en del av mina äldre vänner så jag känner mer som om jag borde uppdatera mig på det.

Kommentera

