Stockholm en måndag i april

Det var grått och lite kulet när jag på förmiddagen klev av tåget vid Centralen i Stockholm och promenerade upp mot Åhléns och Drottninggatan. På centralen, Åhléns och anda ställen vaggade flaggorna på halv stång. Min kropp reagerar direkt när det, det väcker känslor. Att se blomsterhavet vid Åhléns lämna få oberörda. Det flesta stillnar och många har tårar i ögonen när det ser alla blommor och läser hälsningar på kort och skrivet på väggen.

Jag promenerade längs Drottningsgatan. Det är mycket blommor. Blommor ligger på det olika platser där människor och hund dött. När jag promenerade gick alla sakta och talet var mycket lågmält. Sällan varit så tyst på Drottninggatan. Flera kommer i grupper, djupt sorgsna. Troligen hade de förlorat någon de kände, kanske behövde de bearbeta sina egna upplevelser. Det var fint att gå, ensam men ändå tillsammans med andra.

Klockan 12 var jag vid Åhléns igen, det som kallas attentatplatsen och deltog i den tysta minuten. Det kändes viktigt. Har även varit vid Sergels torg och sett blomsterhavet.

För att sammanfatta promenaden så var det så vackert med alla blommor, alla tårar, alla värmande tankar och all empati. Tänker att det kanske inte är staden som förändrast, utan alla vi människor. Jag är i alla fall förändrad, det här är en händelse och en upplevelse på berört och påverkat mig djupt.

6 thoughts on “Stockholm en måndag i april

  1. Jag känner också väldigt starkt för denna händelse. Och jag kan tänka mig att nästa gång jag kommer till Stockholm så kommer det bli känslosamt att vara där det hände. Tänk vad mycket hemskt som hänt på en liten yta. Anna Lindh och Olof Palme mördades inte långt därifrån.

  2. Jag har arbetat i helgen och hade inte möjlighet att delta i den ”stora” minneshögtiden även om jag gärna velat. Däremot åkte jag in till sta´n och promenerade ungefär som du. Det väckte också mycket känslor. Fortfarande många människor som stannar upp, tittar på blommorna, läser på korten osv. Många tankar om det som hände i fredags under min promenad till Sergels tort och sedan följde jag Drottninggatan till de platser du nämner.

Kommentera

