Grått och intensivt

Känner att den här lördagen både är grå och intensiv. Vädret är grått och det speglar lite av känslorna. Intensiteten finns i mitt pluggande när jag hoppar från uppgift till uppgift. Men eftersom det ändå är lördag, så gav jag mig ut för att köpa en bulle till kaffet. Lite måste man unna sig, i alla fall jag.

Samtidigt som jag pluggar, har jag nyhetsrapporteringen på i bakgrunden. Det handlar uteslutande om fredagens händelser i Stockholm och allt som är relaterat till det. Känner både stolthet och sorg. Tycker att hanteringen är proffsig både från polis, sjukvård, räddningstjänst, media och alla medmänniskor och det gör mig både trygg och stolt.  Men det finns även en sorg för alla berörda. Och det är många. Det handlar om alla som är direkt berörda av dödfall och skador, alla som har sett och upplevt, alla som tar hand om dem som sett och upplevt, vänner, bekanta. Kanske att några även inser att träffat på gärningsman tidigare. Listan kan göras mycket längre. Än så länge är det oklart om jag har möjlighet att delta i morgondagens manifestation, men en tyst minut på måndag känns viktig.

Nu är det åter till pluggande. Det är mycket som ska vara klart till påsk, men då väntar ett kortare påsklov. Det är en stark drivkraft.

2 thoughts on “Grått och intensivt

  1. Jag orkar tyvärr inte lyssna eller titta på nyheter. Från en kris till en annan och så detta… Fruktansvärt. För din och dina näras skull är jag glad att du kom hem med livet i behåll och utan att slippa bli vittne till hemskheterna.

    • Tack för omtanke. Nej, det är svårt att ta till sig. Var och en för hitta sitt sätt. Jag är i alla fall tacksam för alla som bryr sig, även om man inte kan ta in allt. Att vara helt oberörd, bekymrar mig.

Kommentera

