Klingsor

Förlusten av människor vars konst vi uppskattar och beundrar, tycks vara ett återkommande tema. När jag för några veckor sedan läste om Torgny Lindgrens bortgång, tog jag tillfället i akt att börja läsa hans bok Klingsor. Jag har vara läst några få verk av Lindgren men just den här boken har sedan en tid legat högt uppe i min bokhög.

Berättelsen handlar om ett konstnärs liv men tar sin början redan flera generationer tidigare. Det är en lågmäld berättelse som bland annat utspelar sig i Norrlands inland, Stockholm och Malmö. Det handlar om skapande men ganska ofta undrar jag vad det egentligen handlar om, om ens något. Det är en udda personlighet som står i centrum och det är befriande att läsa om ett liv som är allt annat än storslaget.

Trots lågmäldhet och långsamhet så är det även fullt av värme och humor. Lindgren har ett säreget sätt att skriva och när han gör det så uppskattar jag det. Men man får inte vara stressad, det är bara att sätta sig till ro och njuta.

 

2 thoughts on “Klingsor

  1. Det verkar vara en författare (eller bok) som tilltalar dig. Kul. Vet faktiskt inte om jag läst något över huvud taget av Torgny Lindgren. Kanske har jag missat något.

    • Har inte läst mycket av honom. Jag tycker att han är speciell. Det betyder bla att jag måste vara lugn och harmonisk när jag läser. I stressat tillstånd skulle jag bli frustrerad.

Kommentera

