Sänkta rutor

Att köra bil i vårsolen med sänkta rutor och musiken på hög nivå – det är ren njutning.

Idag fastade jag dock i orden. Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig, vad jag gör när jag trycker på knappen för att få rutan i sänkt läge. Spontant vill jag fortfarande säga att jag vevar ner rutan. Men jag har ju ingen vev. Att trycka ner rutan låter lite vulgärt i mina öron. Jag tycker inte heller att det passar att säga att jag öppnar fönstret, jag tänker att rörelsen då går utåt som när man öppnar en dörr.

Det här är inte mitt största problem i livet men det irriterar mig att jag inte kan mitt eget språk.

12 thoughts on “Sänkta rutor

    • Ju mer jag har tänkt på detta, desto jobbigare blir det. Jag tycker lite syn om alla som försöker lära sig svenska. Det kan inte vara lätt.

  1. Jag håller på Mickes förslag!
    När det gäller ringandet kan en ju inte längre lägga på nån lur, men… dra av samtalet, brukar jag säga. (Fast det låter snudd på ekivokt…)

    • Svårt med kul med språk. Det jag tycker är viktigt är att det blir en medveten utveckling, att man vet vad man säger. Då måste man tänka efter ibland.

Kommentera

