Norrtullsligan

Elin Wägner skrev boken ”Norrtullsligan” i början av förra seklet och kom ut 1908 och blev hennes debutroman och genombrott. Jag har inte kommit i kontakt med Wägners författarskap tidigare och nyfikenheten var stor.

Det handlar om fyra unga kvinnor som bor tillsammans i en liten lägenhet på Norrtullsgatan i Stockholm i början av 1900-talet. Det handlar om deras liv och deras utsatthet som kvinnor och deras önskan efter fler rättigheter.

Personligen har jag lite svårt att hänga med i berättelsen. Den fastnar inte. Jag känner ingen direkt sympati med kvinnorna och har svårt att förstå vad de verkligen vill ha. Budskapet är viktigt men inte så tydligt.

Jag är glad att jag läst boken och kommer att läsa mer av Wägner för att försöka förstå mer av hennes kamp för kvinnors rättigheter och hennes författarskap. Men just den här berättelsen är ingen som jag kommer att bära med mig.

3 thoughts on “Norrtullsligan

  1. Har nog inte läst något av henne men det är kanske dags. Vissa böcker gör djupare intryck än andra och ibland behöver man läsa några stycken av en författare.

    Trevlig fredag!

  2. Ping: Måndag med många ingredienser | På Gång

Kommentera

