Borttagning av stygn

Ny tandläkartid idag och det innebar borttagning av stygn. Processen går framåt. Som vanligt var min tandläkare mycket noggrann. Hon undersökte noga, förmanade och klippte försiktigt.

Jag är så fascinerad av henne. Hon är så noggrann, tar inga risker och gör allt perfekt. Verkligen ingen risk för slarv eller felbehandling. Men jag undrar om hon alltid är så. Hur är det att leva med? Och att jobba med? Jag anar att hon var duktig i skolan, pluggade hårt och presterade på hög nivå. Som nu. Hon vet vad hon vill. Säger till sin sköterska på ett mycket tydligt sätt om hur hon vill ha det. Nästan ordergivning men med mjuk ton. Jag är så nyfiken. Är hon perfekt i allt? Hur slappnar hon av? Jag har nog aldrig träffat någon som henne tidigare och det är så intressant.

Men just nu är jag bara tacksam!

9 thoughts on “Borttagning av stygn

    • Visst har vi olika roller men vissa färdigheter kan sitta i en personlighet, tänker jag. Jag tycker att människor är så intressanta!

  1. Ingen är perfekt och jag skulle inte vilja det heller. Blir lite skrämmande. Många tandläkare är ”kvalitetssäkrade” och i en sån process ingår att se så att varje moment av behandlingen sker på rätt sätt. Vilket ju är bra för patienterna Hon slappnar säkert av när hon inte jobbat trorjag.

    • Jag tänker att vi alla är olika vissa är mer pedantiska än andra. Inget fel i det, bara olika. Viss vill ha mer kontroll än andra, vissa vill vara mer exakta än andra. Jag tror att det är en del av våra personligheter, inte enbart i yrkesrollen. Men vissa har förmågan att hitta yrkesroller som passar sina egenskaper, andra inte.

  2. Intressant. Jag har ju ex vis löjligt stor resfeber, och det känns bäst om jag lite ”tas om hand av någon” när det gäller det praktiska. Men när jag på jobbet ansvarade för konferensresor hade jag järnkoll. Fick kompensera med att verkligen detaljplanera o dubbelchecka. 🙂

Kommentera

