Dålig förebild

Åh, vad jag ville bita mig i tungan idag. Känner mig som en dålig förebild.

Under eftermiddagen hade jag ett skype-möte med en kurskamrat. Tjejen är 21 år och otroligt energisk och driven. Hon har flera jobb, har redan en examen och är engagerad i allt möjligt. Hon är alltid på språng, närhelst man pratar med henne, och jag upplever henne som väldigt effektiv.

Så berättar hon att hon ska iväg för att hälsa på en valp. Vi pratar lite om valpen, hur gulligt det är med djur mm. Så råkar jag fråga hur hon hinner med allt och nu även ett djur. I all välmening. Men…

… tänk om jag istället för en fråga, gjort det som ett påstående. Säga att jag beundrar henne för att hon fixar ännu mer jobb. Det är ju så jag känner, men ändå råkade jag ställa det som en fråga.

Känner mig som en gammal tant. En surtant som anar problem bakom varje hörn. Åh, så jag ångrar min fråga.

6 thoughts on “Dålig förebild

  1. Men frågan är väl alltid fri och du hade ju ingen baktanke med den. Men visst, ibland tänker man i efterhand att man skulle formulerat sig annorlunda.

    • Jag tycker att det är viktigt att försöka vara en förebild för de unga. Och jag tror att man måste vara lite granskande mot sig själv och man ska kunna utvecklas.

  2. Då är jag också en surtant, skulle frågat samma sak då en valp är en levande varelse som inte kan lämnas ensam som liten, lika lite som en nyfödd unge kan.

Kommentera

