Halta hönans hotell

Halta hönans hotell av Viveca Lärn är den avslutande delen i två bokserier: dels serien om de unika invånarna på Saltön, dels de minst lika unika personligheterna Öster om Heden. Har man läst alla delar i dessa serier så finns ju en dragning att även läsa den avslutande delen. Har man inte läst de tidigare böckerna så undrar jag om denna berättelse går att ta till sig, troligen inte.

Eftersom jag tillhör läsarna så var valde jag att ägna några timmar åt den avslutande delen. Det är mysigt på något sätt. Det händer små dråpligheter men det finns egentligen inget driv i berättelsen. Det som lockar är att få veta hur det ska gå för alla karaktärer. Det är också mysigt med alla miljöbeskrivningar: Västkusten och Göteborg om våren är inte så dumt.

Nu har jag tagit farväl och det känns fint. Vi är alla redo att gå vidare. Och jag håller tummarna för att Lärn sitter och skriver på något nytt. Jag älskar hennes skrönor.

Kommentera

