Helsingfors för en dag

Helsingfors en måndag i mars, är inte helt fel. Solen sken från en blå himmel, -4 grader C som kändes lite kallare i blåsten. Jag styrde stegen mot butiker och caféer och tog in atmosfären.

Två kvällar på en båt och en dag i land är vad man får för några hundralappar och det tycker jag att ett miljöombyte är värt. Jag har tidigare jobbat för ett finskt företag och då tillbringade jag en del tid i Helsingfors. Jag hittar i centrala delarna och har mina favoritställen. Det innebär att jag har en liten planerad rutt när jag är där. Dock, tiden går och numera får jag en del överraskning och det är intressant att se hur staden förändras.

Det märkliga med denna resa var mina dåliga förberedelser. Jag hann inte packa och fick bara med mig det viktigaste som tandborste, böcker och pengar. Saker som inneskor, tröja, mössa mm låg kvar hemma och det är ju lite märkligt att inse att man saknar ombyte. Men allt ordnar sig!

6 thoughts on “Helsingfors för en dag

Kommentera

