Sportlov

Ikväll var jag i Kulturhuset i Stockholm. Jag var inte ensam. Det var fullt av sportlovslediga barn. Många skulle gå på teater medan andra mest hängde där. Jättemånga av barnen var kissnödiga. Det var en lätt panikstämning i toa-kön. Normalet sett brukar jag undvika, teater, museer mm under sportlov då jag trivs bättre i lugnare miljöer.

När jag, efter en teaterföreställning för vuxna, kom ut på Sergelstorg igen så var det ovanligt stökigt för en torsdag. Många ungdomar på gatorna och i tunnelbana. Och när jag tänker efter – vad gör alla lediga barn som inte har råd att resa bort?. Det är kanske inte så konstigt att det blir lite stökigt. Men tråkigt att se. Alla de här ungdomarna behöver bra avkoppling och återhämtning från skolarbetet.

 

8 thoughts on “Sportlov

  1. Jag kan inte minnas att vi gjorde ngt speciellt på sportlovet när jag var barn, inte att ngn gjorde ngt förutom att vara lediga. Måste man? Men mina första tre barn gjorde vi inget heller och dom älskade att vara på fritids när det inte var skolvecka. Vad är det för fel numera med att ”bara” vara ledig? Kan inte det räcka? Att hänga med vänner utan att ha en väckarklocka som ringer på morgonen.

    • Det kan nog passa för vissa men inte för alla. Jag tror att vi behöver bry oss om alla barn. Även barn behöver miljöombyte.
      Även om lugnet i hemma kan locka så finns det många goda vinster med att barnen får vara ute, röra på sig, få frisk luft. Jag ser det som eftersträvansvärt.
      När jag var yngre kunde vi åka pulka, skidor mm utan vuxna. Det var tillgängligt. Så är det inte för alla barn i dag. Så sent som förra veckan blev två pojkar (9 och 12) rånade på mobiltelefon då de var ute på pokemonpromenad. Det är en trist utveckling och det måste vi förhålla oss till.
      finns, enligt mig, många skäl till att försöka få till bra lov med aktiv återhämtning för alla barn.
      Barnen som var på plattan kl 20.30 igår, behöver hjälp att hitta andra aktiviteter. De är bara barn och vuxna måste ta ansvar.

      • Min uppfattning, redan när jag körde tåg på nittiotalet, var att orter som Bromma var folktomma under lov medan Hagsätra såg precis ut som vanligt. De som hänger vid plattan gör det om kvällarna oavsett lov eller inte. I Sverige måste man alltid åka bort för att semester ska räknas. Vilken stress för mindre penningstarka föräldrar. Lov kan vara att bara få vara. På plattan eller i Åre.

      • Jag menar inte att det behöver vara dyra aktiveter eller långa resor. Jag menar att det sak vara meningsfull och ge effekt. Det stök jag så är inte aktiv återhämtning på något sätt.

        Jag menar att samhället kan göra mer för alla barn. Det går att stödja dem som behöver hjälp att orda meningsfulla aktiveteter.

        Jag delar inte uppfattning att alla de som var inne i stan i går, är det oavsett lov eller inte, inte de som jag mötte.
        Jag delar inte heller uppfattning att det är ett optimalt lov att vara ute på stan på kvällen där poliser måste övervaka och ingripa.

      • Jag förstår vad du menar. Stan, idag, är inte ett ställe där jag önskar att min son ska hänga. Däremot vill de flesta tonåringar inte vara på tex fritidsgårdar eller delta i aktiviteter ordnade av kommunen. Det är vuxna som tror att dom vill det.
        Det är ett problem.
        Yngre ungar vill inte ens gå på fritids efter åk 5 efter barn idag inte går dit, trots att dom får.
        Vad gör man åt det?

      • Man tar reda på vad ungdomarna vill och behöver. Man ser till att erbjuda sådant som möter barnens behov.

Kommentera

