Sammankomsten

sammankomstenSammankomsten av Anne Enrigth skrev för mer än 10 år sedan och belönades med Bookerpriset 2007. Det var inget jag visste om då. I augusti 2016 besökte jag Sigtuna Litteraturfestival och ett möte med Anne Enright gjorde min nyfikenhet enorm. Problemet var att boken sedan länge varit slut på förlag. Under ett besök i Sigtuna och bokrean gjorde jag dock detta fynd, vilket är en stor lycka för mig.

Berättelsen har sin början i att en stor och brokig familj samlas för att ta avsked av en bror som drunknat. Det visar sig att han tagit sitt liv. En syster, Veronica, stod nära brodern och det är hennes perspektiv vi får följa. Det handlar om känslor och minnen och livets stora frågor som hur livet bör livas. Men det är inte enbart minnen utan mer av historien som kommer fram.

Det är en mycket välskriven berättelse. Den är rak, men ändå så intelligent. Visserligen lite för mycket kön för min smak men det är något jag kan acceptera. Berättande i sig ger så mycket mer. Det känns väldigt dumt med att ha väntat i 10 år med att upptäcka denna bok men jag är glad att jag gjort det. Bästa reafyndet, någonsin.

Kommentera

