Sigtuna

En utflykt till Sigtuna stod på dagens agenda och det blev mycket lyckat. Solen sken och den lilla staden gnistade i kapp med den vita snön. Staden ligger vid Mälaren och många var ute och åkte skridskor på sjön medan andra åkte skidor. Det såg så härligt ut.

Jag träffade en väninnan och vi tog en skön promenad längs vattnet och njöt av solen. Det fanns så mycket att prata om innan vi hittade ett ställe för äta lunch. Det var avkopplande och härligt att träffas på detta sätt.

För mig innebär ett besök i Sigtuna även ett besök i Sigtuna bokhandel. Jag köper ju alltid böcker i fristående boklådor för att stödja deras verksamhet. Nu var det bokrea och jag gjorde fina fynd. Det finaste fyndet var boken ”Sammankomsten” av Anne Enright. Boken är slut på förlag sedan länge och jag har letat som en galning för att hitta den, bland annat i varenda bokhandel och varenda antikvariat som jag besök. Så låg den framför mig. Pulsen höjdes och jag kände mig som att ha vunnit något mycket stort. En enorm lycka.

Vilken glad och fin dag jag fick vara med om!

 

4 thoughts on “Sigtuna

  1. Ping: Sammankomsten | På Gång

Kommentera

