Prestation

Igår läste jag ett mejl från en lärare som sammanfattat och skrivit kommentarer från den senaste uppgiften vi gjort i en av kursen jag går. Hon beskriv vad vi gjort bra och vad vi behöver jobba mer på, generellt, och hon lyfte fram goda exempel. Så inser jag ett av exemplen är min text. Det som händer är:

  1. Jag blir glad och varm i hjärtat.
  2. Jag är så tacksam att det är anonymt så att ingen ser att det är min text.
  3. Jag får prestationskval och får för mig att jag inte vet hur jag ska kunna leverera detta igen, att kraven höjs på mig.

Det här tycker jag är intressant. Det här är helt olikt hur jag är i arbetslivet. Jag har aldrig reagerat på liknande sätt där. Om jag, som passerat 45 år, känner så här så kan man ju undra hur unga känner sig.

Jag tror att det har något att göra med den enorma beroendeställning som vi elever befinner oss i. I en arbetssituation kan man alltid prata och resonera med kollegor och chefer på olika nivåer. I skolans värld är det inte så. Det är kriterier och lärarens omdöme som gäller.

Det här ska jag fundera mer på men innan dess ska fila vidare på min nästa inlämningen. Det är egentligen klar men efter gårdagens mejl så blir den nog en runda till i redigeringsarbetet. Puh, vilka krav man kan ställa på sig själv.

2 thoughts on “Prestation

Kommentera

