Söndagsgrubblerier

Söndag igen och jag är hemma efter några dagar i föräldrahemmet. Det är så skönt att vara hemma. Här är det jag som bestämmer och det passar mig ypperligt.

Men även sådana dagar har med sig sina avigsidor. Jag behöver tvätt och diska samtidigt som jag måste få klart en inlämningsuppgift. Uppgiften är inte svår, men jag får inte till den, får inte till den rätta knorren. Även om jag troligt blir godkänt med det jag har, så vill jag bli nöjd. Jag går här mellan dator och tvättmaskin och får inget gjort.

Tankarna finns även ett år tillbaka i tiden. Jag minns inte så mycket av den begravning jag var på men jag minns det tal jag höll. Det var så svårt. I vissa avseenden var mina ord helt rätt men samtidigt finns ord och meningar som jag bekymras över. Då, var jag så övertygad om att min svägerska lever kvar genom hennes barn. Det kändes som ett hopp mitt i sorgen. Och att se barnens som det viktigaste, att se till att hennes barn har det bra – är det största som jag kan göra för henne. Med facit i hand är det inte mycket jag kan göra då hennes son inte lever längre och hennes dotter fått genomlida ett år som ingen ska behöva vara med om. Det gör ont. Det som var ett hopp är inte så hoppfullt längre.

Med visst finns det hopp i livet även om tankarna grubblar just idag. Det finns mycket att vara tacksam för.

baloo

7 thoughts on “Söndagsgrubblerier

  1. 2016 var ett tufft år för dig och dina närmaste. Sorgen måste få sin tid och sin plats, men den måste också ge utrymme för glädje och framtidstro, mer och mer ju längre tiden går. De flesta som genomgått en väldigt tung sorg brukar säga att första året är värst och det har du snart bakom dig. Kloka ord du ger i svar på en kommentar ”Det gäller att hänga fast vid det goda”.

Kommentera

