Obestämbara känslor

Sitter just nu med ett mail från en av mina lärare och jag vet inte vad jag ska känna.

Bakgrunden är att det ofta är svårt att veta vad skolan förväntar sig. Vad vill de ha, vad är lagom nivå? Det är väldigt svårt att veta. Under hösten har jag fått i stort sett högsta betyg där det varit möjligt och jag har tolkat det som att jag överarbetar. Samtidigt höjs nivån. Men den varierar också från lärare till lärare. Ett av mina betyg var på en hårsmån. Det var en hemtenta där jag fixat alla uppgifter exemplariskt men en delfråga som var tveksamt hanterad. Den enda uppgiften hade kunna sänka hela betyget fler steg. Så små är marginalerna.

Nu under våren fick jag ett betyg som inte var topp. Betyget i sig bekymrade inte mig, men jag fattade inte vad jag skulle göra. Det var en helt ny kurs, nya lärare men jag uppfattar att jag ligger på samma nivå som tidigare. Så när jag fick återkoppling om vad jag behövde förbättra så blev jag så konfunderad. Jag fattade verkligen inte. Tills slut bestämde jag mig för att skriva och fråga.

Idag har jag fått ett jättebra svar. Jag förstår var jag brister och vad jag ska förbättra. Men så fick jag även ett högre betyg. Det hade jag inte räknat med. Så nu vet jag inte vad jag känner. Stolt att jag ställde frågor? Skamsen för att det kan uppfattas som klagomål? Ännu mer skamsen för att betyget fick en betydelse? Eller bara glad för att jag fick hjälp?

Nåväl, nu är det upp till bevis och prestera bättre nästa gång.

8 thoughts on “Obestämbara känslor

  1. En viktig grund är verkligen att att studenterna förstår vad som förväntas och då är responsen oerhört viktig. Jag tycker att du gjorde helt rätt när du skrev och frågade dem.

Kommentera

