En eftermiddag om klimat – hot eller möjlighet

Sveriges Ingenjörer, miljodag-2ett fackförbund för ingenjörer, har idag haft sin årliga Miljödag. Det innebär en eftermiddag med intressanta föreläsare och som avslutas med att ett Miljöpris delas ut. Årets tema var klimatet – hot eller möjlighet. Har många gånger tänkt att jag vill delta, men har aldrig haft tid. Men i år tog jag chansen. Från en givande eftermiddag tar jag med mig tre höjdpunkter:

  • Martin Hedberg, meterolog och klimatexpert beskriv utmaningar kring klimatet på ett mycket tydligt sätt genom att vidga vår tidsperspektiv.
  • Malin Mobjök, sipri beskrev kopplingar mellan klimat och konflikter och beskrev därmed hur flera aspekter av hållbarhetsfrågorna samverkar.
  • Emma Woxlin, Epishine, ett företag som satsar på en ny form av solceller ”på rulle”. En 26-årig tjej med stor kunskap, ett fantastiskt driv och energi. Hon vågade säga sanningar som fick på de spontana applåder och moderatorn att tystna. Med henne är framtiden ljus.

Årets miljöpris gick till Charlotte Permell, journalist som arbetat mycket med naturfrågor. Hon jobbar nu för WWF och har tidigare varit på Svt. Tyvärr känner jag inte alls till henne.

För övrigt måste jag tyvärr konstatera att medelåldern var ganska hög i publiken.

2 thoughts on “En eftermiddag om klimat – hot eller möjlighet

    • Fackförbunden har en del att jobba på när det gäller marknadsföring och förstå sin målgrupp. Tänker att de unga är någon annanstans och fångar in kunskap.

Kommentera

