Äventyrliga dagar

Dagens första uppdrag var mammografi. Det är en aktivitet som bara tar några minuter men som med restid tar betydligt längre tid. Sköterskan hoppade först till vid åsynen av min blåa axel och skulderblad. Men bara för ett kort tid. Sedan var hon bestämd på hur jag skulle ha armen trots att det gjorde ont. Nåja, ett par minuters smärta fixar jag lätt.

På hemvägen stannade jag till i ett köpcentrum för att fika och handla. I fikat gick brandlarmet. Igen. Det är en följetång i detta centrum och är så gräsligt irriterande. Senaste det var brandlarm där var – igår. Jag knallade mot närmaste utgång, då en äldre dam ropade och skrek. Hon mådde dåligt och ville ha stöd. Hon grabbade tag i min onda arm och jag hjälpte damen ut. Men hon ville inte står där och traskade vidare med stöd av min arm. Till slut hittade jag ett ställe där hon kunde sitta, fixade vatten och överlämnade ansvaret till kommunen. Självklart hjälper jag till men jag undrar varför det inte finns fler sittplatser mm för äldre som behöver paus.

När larmet tystnade och alla var inne i köpcentret igen – gick brandlarmet ytterligare en gång. Så glada alla blev. Särskilt brandmännen.

Hemma lite senare men ändå hemma var det dags för muntlig presentation med skolan. Vi träffades via webben, jag kände ingen av de andra och vi förväntades göra en presentation och ge varandra feedback. Det var massor av tekniskt strul: inget ljud, ingen mikrofon, inga bilder etc. Men alla gjorde så gott det kunde och pustade ut när det var över. Denna gång har jag ingen annan ambition än att bli godkänd. Vad andra tycker, skiter jag i.

Så, ska jag och min värkande arm ta ledigt resten av kvällen. Vill inte har mer av vardagsäventyr, inget mer som vrider eller hänger på mina arm, inga brandlarm eller teknikutmaningen. Möjligen en god bok. Sen får det vara nog.

 

 

25 thoughts on “Äventyrliga dagar

    • Jag har inga problem med mammografi, bara svårt att vrida armen. Jag tycker att det är väldigt generöst att det är gratis med mammografi – en fantastisk förmån.

      Jag läser Ledarskap – kvalitet – Förbättring , en distansutbildning vid Uppsala Universitet.

      • Jovisst är det generöst! Jag har dock märkt att ett och annat vårdföretag som vunnit en upphandling, också räknat på varje bråkdelssekund de kan tjäna in per kund. Vid två av de senaste fem tillfällena har det varit mammografi efter löpande band-teknik.

      • Det är inte så att jag vill ha sista ordet 🙂 Effektivitet är OK, men när man blir hänvisad till att klä på sig i ett litet omklädningsrum som delas av två behandlingsrum och blir tillsagd att bara ha ett visst antal minuter på sig, eftersom kunden i det andra behandlingsrummet snart är på ingång… då har det gått för långt. Så var det på ett ställe för ett visst antal år sedan! Det pyttelilla omklädningsrummet hade alltså tre dörrar, varav en var utgången. Inga dörrar gick heller att låsa. En person jag känner som har en funktionsnedsättning, blev hur stressad som helst! Ingen pardon där inte!

      • Det är inte effektivitet, det är dumhet.
        Jag gissar att mitt besök tog mindre än fem minuter. Mer än så behöver man inte effektivisera.

    • Nej, jag klagar inte men tycker att det är lite skönt att skriva ur sig. Ibland behöver man påminna sig om att livet går i slingriga banor med både uppförs- och nedförsbackar.

  1. Jag hittade en länk på fb om att mammografi var farligare än att avstå. Tyckte det var underligt så jag scrollade vidare på sidan och hittade länkar till artiklar om chemtrails och liknande… hepp.
    Jag är oerhört tacksam över möjligheten att mammograferas men jag avundas inte dig som hade ont i arm och axel samtidigt.
    Ha en skön och smärtfri helg nu. Kanske ngt cafébesök inplanerat?

    • En gång i tiden , ca fem år sedan, satt jag i ett samtal med en kvinna som berättade om sin cancer. Hon fick mig att lova att gå på mammografi. Tre månader efter samtalet var hon död och jag bestämde mig för att hålla mitt löfte.

  2. På Emporia i Malmö är det en liknande följetong. Larmet går titt som tätt men hittills har det i princip bara varit falsklarm. Men det blir ändå rörigt när många människor ska ut snabbt. Hoppas att din arm och axel känns bättre i dag.

    • Det är ett bekymmer med dessa brandlarm. Även om alla gör sig besväret att gå ut så är det ingen som tror att det brinner. Det kan bli problem den dag då det verkligen är allvar.
      Tack för omtanke, idag är allt bättre!

Kommentera

