Det blå mellan himmel och hav

det-bla-mellan-himmel-och-havDet blå mellan himmel och hav av Susan Abulhawa är en mycket vackert beskriven historia om en familj i flera generationer. De bor i Palestina och deras liv påverkas starkt av den politiska situationen i området. Bildandet av den israeliska staten tar deras hem och det hamnar i Gaza där livet fortgår. Generationer vävs samman och alla ha sina utmaningar att hantera.

I berättelsen finns en liten pojkes berättarröst som skildrar sina förfäder och ger ett visst perspektiv. Det är lite svårt att förklara men uppleves naturligt när man läser. Berättelsen innehåller en hel del sorg och tragedi men även många glädjeämnen.

Det är ingen lätt bok. Jag hade svårt att komma in i den, svårt att förstå tidshopp och svårt att lära mig alla namn och begrepp. Men det var värt det. När jag kommit över tröskeln så gav läsningen så mycket. Jag tycker att jag lär mig en del. Jag håller inte med om alla värderingar som finns i familjerna men jag får en större förståelse för dem.

Det har varit en riktigt fin läsupplevelse som jag gärna rekommenderar till andra.

4 thoughts on “Det blå mellan himmel och hav

Kommentera

