Hållbarhet

Det är många tankar om hållbarhet hos mig nu. Inte så mycket på grund av skolarbetet, mer av hur världen ser ut.

Häromdagen reflekterade jag lite över shopping och byggnader och alla överblivna gamla köpcentrum som jag ser. En annan aspekt av shoppingen är all den rea som finns nu. Flera stora kedjor och rejält nedsatta priser och ibland även ”köp 2 betala för en”´. Och om man egentligen enbart behöver ett plagg så kommer man hem med två ändå. Hur hållbart är det?

En ytterligare aspekt av att vissa varor är alldeles för billiga, syns i mina skåp här hemma. Idag har jag tömt ut en hel del småsaker. Små ljuslyktor, skålar, muggar och annat som har kommit med mig hem, kanske bara 5-10 kr styck. Men jag behöver dem inte. De står här och används så sällan. Det är visserligen hållbart men jag vill inte fortsätta bidra till den efterfrågan. Så tänker jag idag, i alla fall.

9 thoughts on “Hållbarhet

  1. Det är intressanta tankar. Jag funderar ofta på det och det har inneburit att jag dragit ner på den typen av konsumtion

      • På Pressbyrån frågar dom alltid om jag inte ska ha två eller tre eftersom det ofta är erbjudanden. Jag brukar svara att Less is more

      • Det finns ju en hel del erbjudande som innebär ekomoniska incitament att köpa mer. Med det blir ändå mest ekonomiskt att bara köpa det man ska ha.

  2. Många köper nog på sig saker bara för att det är så billigt men jag försöker fundera på om jag verkligen behöver det. Ibland går det bra men inte alltid…

    Trevlig lördagskväll!

  3. Visst är det knepigt. I Stockholm, säkert hela Sverige, såldes kexchoklad billigt, första dyrast, inte många kronor extra för nr 2 och för nr än mindre! Gissa om jag gick på det? Jag skulle köpa ett ”kaka” hade jag tänkt, men det blev två, pga priset. Expediten frågade om jag inte skulle ha tre för det var så biligt! Men, se det gick jag inte på. Jag visste att jag hade köpt så hade jag ätit upp alla tre den natten…

    Hållbarhetstankar är det nog fler och fler som brottas med idag. Eller rättare sagt vårt sätt att konsumera! Helt vansinnigt….

Kommentera

