Bankdirektör Borkman

Ibsens pjäs ”Bankdirektör Borkman” sätt nu upp KulturhusetStadsteatern, Klara scen, i Stockholm. Ikväll, den 3 februari, är det premiär och jag såg gårdagens genrep.

Pjäsen beskrivs som ett triangeldrama om makt, svek och hämnd. Bankdirekör Borkman har förskingrat bankens pengar, blivit straffad, suttit av sitt fängelsestraff men inte börjat leva igen. Han bor på övervåningen i ett hus där frun lever på undervåningen. De har en son, som mamman värdesätter högt, och det gör även den moster som sonen växt upp med. Sonen värdesätter däremot en mycket vacker och levnadsglad kvinna. Det döljs dock mycket, och en hel del av hemligheter och synsätt kommer upp till ytan under föreställningens 100 minuter.

Jag gillar upplägget, dramat och hur väl den beskriver hur olika man kan se på en situation. Det är mycket känslor vilket här gestaltas med stora gester och mycket skrik. Det passar inte mig. Jag är inte så förtjust i gap och skrik men det är ju förstås en smaksak. Så är det något med scenografin. Det finns flera detaljer som jag inte förstår. Det väcker nyfikenhet. Jag vet att Ibsen skrev mycket noga anvisar, även om scenografin och jag undrar om de följt hans anvisningar eller skapat egna.

Det blev en intressant kväll men denna föreställning når inte upp på min topplista av teaterföreställningar jag älskar.

4 thoughts on “Bankdirektör Borkman

    • Jo, jag försöker gå på Stadsteatern och Dramaten. Jag har ju tillgång till ett fantastiskt utbud och har lärt mig att boka billiga och bra biljetter. Jag kan även slinka in och köpa en sista-minuten-biljett, en timme före föreställningen. Men jag går å andra sidan sällan på bio.

Kommentera

