Shopping i överflöd?

Var ute en stund idag för att fixa några ärenden. Jag brukar åka till olika köpcentrum för att variera mig lite. Det är en dyster syn. Butiker flyttar, byter lägen, byter centrum eller lägger ner. I ett av de centrum tycks allt läggas ner. Andra centrum är halvtomma dvs massor av lediga lokaler. Det känns lite ödsligt på vissa ställen. Är det konkurrens som ger detta? Eller finns andra orsaker?

Samtidigt byggs det nytt lite överallt. Hur har det blivit billigare att bygga nytt än att ta tillvara de byggnader och lokaler som finns?

Jag fattar inte. Jag hänger inte med. Är det en rimlig utveckling vi ser nu?

13 thoughts on “Shopping i överflöd?

  1. Befogad tanke. Här är inte många affärer i centrum längre. Det är köpcentrum som gäller och större blir det. Jag drar mig för att åka dit men ibland måste man ju göra det.
    Gillar de mindre butikerna. 😊

  2. Nej det är en tråkig utveckling. I USA står många gigantiska köpcentrum helt öde för näthandeln har tagit över. Ändå byggs det nya köpcenter för fullt här hemma.

    • Näthandeln är en del av detta dilemma. Här i norra Stockholm är även Mall of Scandinaiva ett dilemma. Det finns för mänga stora köpcentrum. Men det måste finnas fler förklaringar.

  3. Det är en liknande tendens i stora staden. Jag misstänker att det finns en överetablering vilket drabbar en del butiker som slår igen. En del byter nog lokaler och hoppas på ett mer gynnsamt läge. Ibland fungerar det men långtifrån alltid.

    Många vill gärna ha fler butiker i mindre orter men det förutsätter onekligen att invånarna gynnar dem…

    • Jag kan ibland inse i efterhand hur dumt det är att jag inte valde att går till en mindre butik och visa att jag uppskattar deras utbud. Men det är ju så lätt att åka någonstans där allt finns på ett ställe. Jag ska skärpa mig.

  4. Ja, jag är ju urbota less på att det mest är samma kedjor varthän man än kommer i detta land. Dessutom köper vissa kedjor exakt samma prylar, men ger varorna specifika namn utifrån det ”egna” märket. Samma verktygstavla kan t ex figurera med olika varumärkesnamn, beroende på kedja, har jag märkt. Mycket originellt!

  5. Ping: Hållbarhet | På Gång

Kommentera

