Dumma jävla mås

Pjäsen Dumma jävla mås sätts upp på KulturhusetStadsteatern i Stockholm. Ikväll var det genrep och i publiken satt jag, helt fri från förväntningar. Pjäsen är i nutid, baseras helt på Tjechovs ”Måsen” och det är ju en spännande kombination.

Tjechovs karaktärer och relationsdrama finns där men i helt annan kostym. Det finns även nykomponerad musik med i föreställningen. Det är nytt, det är klokt och det är en väldigt intressant upplevelse. Det ställs en hel del frågor som jag nu kan ägna veckor åt att grubbla över, om jag vill. Tänkvärt, är det.

Jag har sett Måsen men minns inte så mycket. Därav hade jag lite svårt att se alla kopplingar som säkert finns det. Även om uppleveslens är mycket svår att beskriva, så kan jag vara tydlig med att jag gillade detta. Mycket. Allra bäst är Nils Poletti insats som Konstantin. Nils är helt enastående. Jag vet inte så mycket om Poletti, mer än att han är erkänd och uppskattad som regissör och dramatiker. Nu hoppas jag verkligen att få ser mer av honom på scen.

Jag tror kanske inte att pjäsen passar alla men mig passar den utmärkt!

4 thoughts on “Dumma jävla mås

  1. Djärvt att ge sig på Måsen och ”modernisera” den. Hoppas att även de som inte sett Måsen får behållning och kanske även lockas att se originalet.
    Kul att du är så nöjd! 🙂

    • Ja, det är knepigt att göra om en känd pjäs. Har man sett den kan ju originalet vara bättre, har man inte sett den så kanske man inte förstår. Här är det så välgjort att den fungerar fristående.

      • Vet inte. Jag gillade den och många i publiken. Men den kommer inte att attrahera alla. Vissa kommer att bli besvikna. För den som gillar att utmanas och överraskas så rekommenderar jag den, men för dem som gillar kostymdrama så är det nog inget att rekommendera.

Kommentera

