Ljus vid gravar

När jag åkte till mina föräldrar på onsdagen, stannade jag vid mormor och morfars grav. Morfar skulle ha fyllt 90 år, om han hade levat och det uppmärksammade jag med ett ljus. Det kändes fint.

På vägen hem på söndagskvällen stannade jag vid en annan kyrkogård. Det är idag ett år sedan min svägerska dog. Även det uppmärksammar jag med ett ljus och en bukett rosor. Det känns svårt men fint.

Men det är även min ögonstens födelsedag. Han skulle ha fyllt 14 år idag om han hade levat. Men i somras rycktes han ifrån oss och det gör ont. När jag tände ljus och la en bukett rosor på graven så kändes det outhärdligt. Jag har fortfarande så svårt att acceptera, kan inte fatta varför en 13 åring ska dö ifrån oss.

Jag tycker generellt sett att det är fint med att besöka en grav, fixa med blommor och tända ljus. Det känns fint att vara där. Men igår var det bara så svårt. Att ”fira” min ögonstens födelsedag var en av de svårare stunderna under denna sorgeprocess. Vet inte varför men något att acceptera. All sorg ser olika ut. Man kan inte veta vad andra känner, inte ens vad man själv kommer att känna. Det är helt individuellt. Sorgen överraskar.

16 thoughts on “Ljus vid gravar

  1. Jag förstår att det måste vara jobbigt. Det är svårt nog att passera den del av Skogskyrkogården där barn och inga har som plats trots att jag inte ens känner dem

  2. Sorg är så… individuell och… den förändras med tiden. Idag vid eftermiddagsfikat pratade jag och en kollega som båda har drabbats nyligen av sorgen att förlora en närstående. För oss båda just nu gäller att vi väntar på en rapport om vad som egentligen hände. Det låter kanske sjukt, men att få veta varför ett liv ändade skulle vara en stor hjälp för mig till acceptans. Jag är inte där ännu.
    Varma tankar till dig!

  3. Även sorgen har nyanser och skillnaden kan vara mycket stor. Ett barn ska helt enkelt inte dö utan de ska ha hela livet framför sig. Jag vill inte ens tänka vilken plåga det måste vara för nära och kära.

Kommentera

