Volotinens första fru och annat gammalt

Volotinens första fru och annat gammalt av Arto Paasilinna är en sköna om en försäkringsmäklare, hans fru och deras äventyr. Försökringsmäklarens intresse av att samla på sig antikviteter tar honom över världen. Jag har lyssnat på den som ljudbok och det har tagit sin tid.

Det är liknade humor som andra av Paasilinnas böcker men jag upplever inte denna lika välskriven som de tidigare böcker jag läst. Det här är mer som ett antal episoder men ingen riktig röd tråd, finurlig struktur eller kluriga knorrar. Jag har inte haft något som lockat mig till vidare lyssning, det saknas ett driva även om varje episod är lite kul.

Har man dessutom läst Jonas Jonassons ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann” så är ju den så himla mycket bättre än Paasilinnas variant.
Det blir således ingen rekommendation från mig.

4 thoughts on “Volotinens första fru och annat gammalt

Kommentera

