Birgitta Dahl

Satt framför Svt:s Go’ kväll för att få bra boktips och fick samtidigt njuta av Birgitta Dahls fiktiva middag. Dessa fiktiva middagar är ett inslag på fredagarna där en gäst får låtsas bjuda in vilka gäster som helts, både levande och döda.

Ikväll var det Birgitta Dahls tur. Det var så roligt att se henne. Hon är så söt med allra år av levnad som satt färg. Det är inte riktigt så jag sett henne tidigare. När jag var tonåring var jag inte så förtjust i Sveriges energipolitik, och eftersom hon var minister, så tog jag ut det på henne. Det var starten till att jag ägnat hela mitt yrkesverksamma liv hittills åt energifrågor. Förutom politiken, så avskydde jag hennes knytblusar. Tonårs-jaget lovade att aldrig ha knytblus.

En väldigt rolig aspekt är att jag för ett tag sedan hade en chef som jobbade för Birgitta Dahl, under min egen tonårstid. Det innebär att det var han som skrev mycket av det som jag var så kritisk till. Som tonåring hade jag inte riktig koll på hur politiken fungerade. Nu i efterhand kan jag även säga att jag inte har koll på hela Birgitta Dahls gärning. Däremot jag älskade när chefen berättade anekdoter.

Det är inte så att Birgitta Dahl är en förebild men jag tycker att det väldigt intressant att få se en person i annat perspektiv. Det berikar. Jag står dock fast vid mitt beslut. Jag kommer aldrig att ha knytblusar. Aldrig.

2 thoughts on “Birgitta Dahl

  1. Det är väldigt intressant att se eller möta en person ur ett annat perspektiv. Bilden kan bli helt annorlunda när man ser människan bakom det offentliga uppdraget.

    Trevlig lördag!

Kommentera

