Tåg en fredagskväll

När jag bokade min hemresa med tåg till en fredagskväll, tänkte jag mig en ganska lugn resa. Samtidigt var jag nyfiken på vilka som tillbringar fredagskvällar på tåg.

Klev på tåget en stund före sex på kvällen i Helsingborg, ett tåg som skulle ta mig till Göteborg. Det var fullt med folk, stojigt och stimmig. Det var flera barnfamiljer med små barn vilket innebar trängsel med barnvagnar och högljudd gråt. Ett barn gallskrek och fortsatte så hela resan. Måste var hemskt, både för barn och föräldrar.

En timmes väntan i Göteborg blev en bensträckarpaus med fika. Det jag saknar i stationen är tillräckligt med sittplatser. Jag förstår anledning till att bänkar försvunnit men jag tror att det behövs någon form av lösning så att man kan sitta ner och vänta. Det känns lite trist att travar runt, varv efter varv.

Även tåget till Stockholm var välfyllt. Även här fanns resande barn trots att vi skulle anlända vid midnatt. Men det fanns även del andra som drog till sig min uppmärksamhet. En man var allmänt orolig, satt på olika platser, drogs sig fram genom gångarna. Vet inte om han hade biljett, vart hade skulle eller bara var allmänt orolig. Kanske fanns en sjukdom i bakgrunden, kanske ett missbruk. Sällan som jag ser dessa människor och har därför svårt att göra en bedömning. Vi lever i samma samhälle, ändå i olika världar.

En ung man, kanske 22-23 år, satt bredvid mig. Nyklippt, snyggt klädd och vältränad. Han bodde i Göteborg men var ursprungligen från Sundsvall. Ett telefonsamtal med en kompis gav en annan bild av mannen. De pratade om en kompis som var på väg ut ur fängelse. De pratade som att det var helt naturligt, som att han kom från en resa på Mallorca. Det visade sig att mannen bredvid mig varit med vid tillslag av narkotika, att han hade varit häktat några dygn (”jävligt drygt att vara sitta där…”). Sedan pratade han helt öppet om vad han behövde. Eller rättare sagt, tillräckligt för att en novis som jag ändå skulle förstå.

Sista delen av hemresan var på pendeltåget hem. Hade precis passerat midnatt och kanske var jag den ende som var nykter på tåget. Dofter av utspillt öl, spyor blandades med alldeles för mycket parfym/rakvatten.

Tänker att jag lever i en skyddad del av världen. Och även i trygga del av världen har jag inte sett allt. Det finns mycket att upptäcka under sådan här resor, som säger en del om skicket i vårt samhälle. Allt är tyvärr inte så vackert.

9 thoughts on “Tåg en fredagskväll

  1. Små resor i livsupplevelser som del av resan. Jag började åka första klass just för att det var så oroligt i andra klassvagnarna

  2. Intressant läsning. Precis som du säger, man lever i sin egen lilla värld. Jag pendlade sent på kvällarna ett tag och det var hemska upplevelser ibland med bråk och tågen fick stanna och invänta polis. Skönt att slippa det.

  3. Du öppnar så många tankar med dina inlägg. 🙂 Ett öppet sinne en fredag på tåget. 🙂 Tips om du får en timme över i Göteborg så där, gå till Nordstan, köpcenter 5 minuter från Nils Eriksson, där finns det så man kan sätta sig lite varstans. 🙂

      • Nej, verkligen inte. Det håller jag med dig om. Det finns ju lite sittplatser borta i bussterminalen. Det ligger ju i samma radda som tågstationen. 🙂

  4. Intressanta iakttagelser och tankar du har om dina medresenärer på tåget och på livets resa. Nej, allt är inte vackert, mycket är nog bäst att vi slipper skåda, misstänker jag, samtidigt som det är spännande att ”glutta” in i den andra världen litet, litet…

Kommentera

