Kylande vindar

Jag minns att jag ofta tänkt att jag inte är en havsmänniska. Jag vill inte bo vid havet. Men å andra sidan gör jag en del resor till havet, till skärgården och har trivts bra med det. Tänk om jag haft fel. Jag kanske trivs mer vid havet än jag trott.

De senaste dagarna med långpromenader längs havet, har dock fått minnet att klarna. Det är, förutom oljudet som havet ger, de kalla havsvindarna som jag inte gillar. Jag är uppvuxen i inlandet och jag minns så väl hur mycket jag frös den första vintern som jag bodde vid havet. Sedan dess har jag frusit många vintrar. Det tycker jag inte om. Och det är en grundläggande anledning till att jag inte vill bo vid havet.

Kyla i sig kan jag nog klara. Jag är en ullmänniska. Jag har ulltröjor, ullsjalar, ullsockor, ullvantar, ullkappor, ullmössor mm. Det värmer gott i torr kyla. Men med fukten som havet ger så blir det inte bra. Dessutom är kalla havsvindar något som blåser igenom mina kläder och når ända i till skelettet. Fy.

Så, nu har jag blivit påmind om detta. Inga mer drömmar om att bo vid havet

13 thoughts on “Kylande vindar

  1. Synd att man inte är miljardär och har flera åretombostäder att alternera mellan. För vissa tider är ju havet helt underbart.

    • När går bra men inte direkt vid havet. Som jag ser det behöver man inte så väldigt långt i mot land för att oljud och obehag ska avta. Jag har tex bott i Vaxholm och det gick bra (även om jag var trött på måsarna).

  2. Själv är jag precis tvärtom och skulle inte kunna tänka mig att bo i inlandet. Har alltid bott vid havet och älskar det. Visst är vindarna vassa vintertid men under sommarhalvåret så svalkar de behagligt.

    • Jag menar inte att man behöver bo i inlandet. Det är precis vid havet som är kämpigt. Det krävs inte så lång sträcka för att det ska blir mildare.

      • Jag var i Helsingborg för tre år sedan och firade jul (precis intill vattnet med Helsingör på andra sidan)och vindarna var inte nådiga. Där tänkte jag som du tänkte att jag aldrig vill bo så nära havet på vintern. Konstigt nog glömmer jag dom tankarna varje sommar.

      • Så är det. Jag har haft så många härliga stunder vid havet. Igår en alldeles underbar promenad. Och jag besöker gärna havet men bor hellre mer skyddat.

Kommentera

