Vandra eller promenera

Ägnade en stor del av natten åt att fundera över skillnaden mellan att vandra och promenera. Fick inte så mycket hjälp av ordbok. De tycks vara mycket nära varandra eller svåra att definiera.

Bakgrunden till tanken är veckans promenader där jag delvis gått samma sträcka som i somras – men då vandrade jag! Någon förklaring jag hittade antydde att vandring var mer kopplat till ett mål, att vandring går från ett ställe till ett mål. Det ligger mycket i det. Men samtidigt finns det ju rundvandringar mm.

En annan tanke är att det har med tid att göra. Jag kan göra både kortare och längre vandringar. Men jag gör sällan en femdagars-promenad. Faktiskt inte heller en tvåtimmarsvandring. Så något har det kanske med tiden att göra.

Ett annat alternativ är att det handlar om utrustning. En promenad kan tas utan större förberedelser. När jag ska ut och vandra är jag mer noggrann med kläder och utrustning. Ryggsäck, vattenflaskor och ofta proviant tillhör vandring men inte promenad. För mig personligen är det skillnad. Men ryggsäck och vattenflaska så är det vandringar men utan så är det promenad.

Sen kom jag att tänka på ord som stadsvandring, rundvandring mm.

Jag tror att det var där jag somnade.

IMG_5700

20 thoughts on “Vandra eller promenera

  1. Same, same but different! 🙂 Nej, jag skojar bara.
    Jag tänker nog på vandra som att det är längre sträcka som ska tas medan promenera gör jag i sakta mak.
    Intressant tanke .. 🙂

  2. När jag tänker på promenader tänker jag mer på en stilla söndagspromenad. En promenad till bussen eller affären. En njutning eller transport.
    Vandring för mig är mer något man gör ombytt, bra skor på fötterna, energi i ryggan och långtur.
    Så tänker jag. 🙂

    • Absolut. Det har jag nog aldrig vid promenader. Men jag minns mitt första ”Vårruset”. Jag tänkte jogga långsamt 5 km, men några framför mig gick. Den ena rökte, den andre åt en mazarin!

  3. Jag gör lite samma uppdelning, vandring kräver väska och proviant. Det handlar nog om tiden, att det tar (minst) flera timmar att vandra. Å andra sidan har jag gått en och annan fyratimmarspromenad i mina dagar… Hm… Kan terrängen ha med saken att göra? Och promenad är kanske raskare, det är därför det heter rundvandring, man drar liksom benen efter sig och strosar… 🤔😄

  4. Pilgrimsvandring… Nä men jag är nog inne på Znogges spår att vandringar är längre och att promenad när nåt kortare och att en sen går hem. Sen känns ordet vandring mer ålderdomligt än promenad.

    • Det är det här som är så intressant dvs hur olika det kan uppfattas. Jag har inte tänkt vandring som ålderdomligt, inte i alla sammanhang. Men jag läste någonstans att trekking börjar komma som ord men vet inte det stämmer.

      • Enligt Wikipedia är vandring en form av friluftsliv med rekreationssyfte och trekking är en fackterm – än så länge…
        Det är intressant med ord!!!

  5. Nä Wikipedia är inte hela sanningen. Där står också att promenad sker i rekreationssyfte…
    För mig är trekking ännu ett ovanligt och främmande ord. Men det handlar väl om referensramar till stor del, detta med ord. Dialekter kan säkert också göra sitt till, fast inte när det gäller vandring och promenad, tror jag.

    • Det är ju det som är så intressant. Någon tycker att orden är desamma, andra tycke att trekking är modern och andra tycker att vandring fortfarande gäller – men hur vet man vem man talar med och skrivet till. Det är det spännande. Jag vet ju vad jag menar men vad läsarna uppfattar är en helt annan sak.

Kommentera

