Sj och brist på information

Steg upp tidigt i morse för att ta ett mot söderut. Allt gick bra och jag kom fram till Lund i tid. Redan på tåget läste jag på Aftonbladets webb att det var avbrott i tågtrafiken i Skåne och jag undrade om det skulle beröra mig. På tåget gavs ingen information.

På stationen finns ju ingen att fråga men det fanns åtminstone information om att mitt tåg skulle gå men en annan väg. Jag kunder dock inte hitta något om vilken annan väg tåget skulle ta. När det var några minuter kvar till avgång, inser jag att tåget inte kommer att stanna i Helsingborg, dit jag var på väg. Men fortfarande ingen information om vad jag förväntades göra.

När tåget kom, letade jag efter någon tågvärd, och till slut fann jag en man som sa att taxi var beställd och fanns någonstans. Jo, tack. Det låter ju schysst. Tillbaka till andra sida av stationen i jakt på taxibilar. Det fanns gott om bilar men ingen som Sj beställt. Frågade runt, sprang runt i jakt på medresenärer, taxi och framförallt information.

Jag gav upp. Jag köpte en ny biljett av Skånetrafiken och tog ett tåg till Helsingborg. Förlorade ungefär en timme pga allt letande. Än viktigare är att jag förlorade mitt glada humör och förtroendet för SJ. Riktigt uselt agerande avseende information.

Tacksam att jag var i ett område med rikliga kommunikationer. Borde förstås struntat i SJ och tagit ett annat tåg direkt. Jag har full förståelse för att tekniken brister. Olyckor händer. Men ett företag som SJ bör kunna hantera det. Och det bör kunna ge information till sina resenärer.

11 thoughts on “Sj och brist på information

  1. Jag blir galen på utebliven eller dålig information. Som resenär kan man stå ut med mycket om man bara informeras om vad som händer och vad som är bäst för resenären att göra.
    På den tiden jag körde tunnelbana fick jag skäll av en kollega som suttit i vagnen på väg till jobbet när jag blev ståendes en längre tid i en tunnel, enligt henne hade hon fått huvudvärk av att jag hela tiden informerade. Vilken trist attityd i ett serviceyrke.

  2. Gissa om jag är glad att jag inte behöver pensla med tåg längre. Det du berättar råkade man ut för flera gånger i månaden. Man får vara utrustad med starka nerver om man ska pendla med tåg i Skåne.

    • Så trist. När det gäller investeringar i infrastruktur så vet jag ju att det tar tid att åtgärda men informationsteknik går snabbt, där kan de agera direkt. Eller borde i alla fall kunna.

  3. Ping: Snabb service SJ! | På Gång

Kommentera

