Vinter i P1

Vinter i P1, den vintriga varianten av Sommar i P1, har i år inte lockat mig så mycket. Få av pratarna tilltalade mig på förhand. Jag valde ut tre att lyssna på. Två var bra men den tredje ”bara” okej. Men så lyssnade jag på ytterligare en och blev glatt överraskad och har ny försökt lyssna på de som jag tidigare ratat med varierat resultat.

Tomas Sjödin var en av mina förhandsfavoriter och det program som jag gillade allra mest. Det är skönt att lyssna till Tomas klokskaper, oavsett om man är troende eller ej. Det är mycket mänskligt och viktigt han tar upp.

Jag gillade även Stina Stoors program. Även det lugnt och med intressanta betraktelser. Min tredje förhandsfavorit vara Sakine Madon. Det var bra men inget speciellt med programmet, inget som fastnade.

Den stora överraskningen, för mig, är Jesper Rönndahl. Så kul, så finurligt, klurigt och väldigt smart. Jag är så glad att jag började lyssna och har inga problem att erkänna att jag hade fel förutfattade meningar om detta program.

Några som jag försökt lyssna på men som inte passar mig, jag har visserligen stängt av tidigt, är: Olof Wretlig, Emil Jensen, Edward Blom och Martina Haag. Alla kan ju inte attraheras av samma saker och dessa talare är sådana som intresserar mig.

Det här resultatet förvånar mig lite. Jag har tyckt att programmakarna varit duktiga på att hitta ett varierat utbud men jag tycker inte att det är så denna vinter. Får hoppas på mer tur i sommar.

9 thoughts on “Vinter i P1

  1. Jag fullkomligt älskade Emil Jensens Sommar, men har bara lyssnat på halva Vinter. Jag tror han kräver en annan slags närvaro än jag hade, måste börja om.

Kommentera

