Att ge sig tid

Ibland behöver man tid. Det är åtminstone min övertygelse. Igår hade jag en sådan dag. Jag var trött, ledsen och hade svårt att koncentrera mig. Jag ville bara vara, få tänka, få vara för mig själv helt utan krav. Jag hade möjligheten att ge mig en sådan dag. Men inte utan dåligt samvete. Och det leder till tanken att det är något som inte riktigt är bra i vårt samhälle.

Väldigt många har inte ens möjligheten att ta paus en dag. Jobb, familj, åtaganden medger inte det. Och även jag som har tillräcklig flexibilitet och kan ge mig möjligheten, har svårt att ta vara på den. Ändå är jag övertygad om att alla behöver sådana dagar.

En tanke är förstås att var och en får skaffa sig sina egna möjligheter. En annan tanke är att samhälle och normer kan hjälpa till. Vad är det som säger att det är lördagar och söndagar som ska vara lediga för många? Behöver kalendern vara så styrande i våra liv?

Det finns ju även förslag om kortare arbetsdagar. Kanske att det snarare är mer flexibilitet, mer frihet som behövs. Jag har inget emot att jobba hårt och mycket men denna höst har jag lärt mig att värdesätta just flexibiliteten, att få jobba när jag mår bra, att få jobba klart. Och att få lägga en uppgift åt sidan när jag inte har kraft och ork att prestera.

Det här tarvar mer eftertanke. Jag har inte svaren men känner att det här är viktigt.

20 thoughts on “Att ge sig tid

  1. Det är just det där samvetet som pockar på. Jag känner likadant när jag går hem från jobbet efter lunch och tar hand om mig själv ett tag, att jag får dåligt samvete. Trots att jag kanske jobbar en stund på kvällen eller helt frivilligt åker in till ett tyst kontor en lördag och jobbar. Ändå är jag lyckligt lottad som har möjlighet att vara flexibel. Många har inte alls samma möjligheter.

    • Även jag tillhör dem som har lyckan med mig. Jag har trott att det dåliga samvetet handlar om mig, men nu tror jag att det handlar om samhällets/omgivningens värderingar. Och de måste ändras.

  2. Jag önskar jag fick jobba mer hemifrån eftersom mitt jobb jag gör tillåter det
    Tyvärr så har firman en gammal förlegad policy som gör att vi alltid måste vara på plats, även om vi inte behöver !

  3. När jobbade som intensivast var jag fullbokad dygnet runt kändes det som. Då upptäckte jag att inställda möten plötsligt skapade utrymmen att koppla av på. En promenad exvis

  4. För mig är det extremt skönt att jobba mindre och inte lika inrutat, veckorna ser olika ut, jag jobbar ibland helger och är istället ledig mitt i veckan. Har utöver det ett extrajobb som jag planerar in själv när det passar. Och jag har inte dåligt samvete när jag planerar in lite extra ledighet.

  5. Mer flexibilitet vore bra. Men hur skulle skolan fungera on vi inte bestämde vilka dagar som är skoldagar och vilka som är lediga? Men nog är det härligt att jobba lov och kunna just vara flexibel.

    • Kanske kan lösas på andra sätt. Fler lärare som samsas om samma klass? Även mer flexibilitet för barnen inom vissa gränser? Jag vet inte, men jag tror att det är värt att tänka efter och leta efter möjligheter.

  6. I många yrken finns nog en viss flexbilitet, men andra inte. Med det menar jag att allt måste vara planerat då personal måste finnas alltid inom t.ex vården. I annat fall kanske ingen dyker upp en nyårsaftons kvälls- och nattpass… Eller i vart fall för få! Julafton har tidigare varit svårast, men idag med många invånare med annan religionstillhörighet är det inte lika svårt att bemanna en julaftonskväll som för 15-20 år sedan.

    • Jag har verkligen inte all svar men jag vill gärna vara öppen för att tänka nytt, kanske få in mer av flexibilitet på olika sätt. Fler personer som delar på samma uppgifter kan kanske vara ett sätt, men det finns säkert andra sätt med.

Kommentera

