Selma Lagerlöf

Har noterat att Svt sänder sin dramatisering av Selma Lagerlöf nu i veckan. Det är en dramaserie i två delar från 2008. Har precis sett första avsnittet och jag är precis lika irriterad nu som när jag såg serien första året.

Selma Lagerlöf levde ett livet som är intressant på så många olika sätt. Det finns så mycket att berätta om henne. Ändå väljer Svt att fokusera på hennes kärleksliv. Det är så trist. Inget om hennes författande, samhällsengagemang, affärssinne, drivkrafter, motivation, knappt ens om hennes resor mm. Jag blir så besviken.

10 thoughts on “Selma Lagerlöf

  1. Den ev lesbiska biten verkar väldigt viktig i serien. Man underskattar oss som tittare tycker jag. Jag har kollat olika dokumentärer och draman om Drottning Elisabeth II, i julhelgen, och där tas aldrig hennes ev sexliv upp. Jag tycker de varit väldigt sevärt. Kanske just därför. Men jag googlade på Selma igår och läste att det kanske inte ens var den typ av kärlek vi tänker oss idag (när man läser hennes brev) utan att kvinnor som var nära vänner ofta uttryckte sig på ett sätt som vi idag tolkat som sexuellt

    • jo, det är nog mest fantasier det som Svt visar. För mig finns det ingen anledning att basera på verklig person, om det ändå är fantasier de vill visa.

  2. Jag tog en guidad tur när jag kikade på huset där hon bott. Väldigt intressant, men fick se skrivarrummet och höra om hennes vanor i samband med hur hon skrev sina alster.
    Hur hon fick den kända spisen AGA – och hur den sedan spreds vida omkring, för alla ville ha den. 🙂
    Mer berättelse runt om, det är intressant. 🙂

Kommentera

