Hustrun

img_6338Hustrun, av Meg Wolitzer har fångat mitt intresse då jag hört många goda recensioner om den. Samtidigt har jag hört blandade reaktioner för be bokcirklar som läst boken. Det är intressant, tycker jag, att böcker kan läsas och upplevas på olika sätt.

Berättelsen handlar om en kvinna, snart i pensionsålder, som under en flygresa bestämmer sig för att vilja lämna sin man, en känd författare. Sedan får vi följa kvinnan i tillbaka blickar i det liv de levt, från skoltiden och framåt.

Det här är en välskriven bok som tar upp många teman: om att vara kvinna, jämlikhet, lojalitet, samhällets utveckling och traditioner och kultur i det amerikanska samhället. Det är väldigt fina skildringar och ett elegant språk, tydligt och smart. Boken är inte alls lång, bara ca 230 sidor, och det är otroligt att få in så mycket på så få sidor. Det imponerar stort på mig.

Jag gillar verkligen den här boken och ställer mig till dem som rekommenderar den.

3 thoughts on “Hustrun

  1. Boktips är alltid bra att få. Det finns så mycket bra böcker som man vill läsa. Får kolla upp även denna. Hr börjat skriva ner på en lista böcker som jag vill ”se närmare på”.

Kommentera

