Mitt liv som bilmekaniker

Bilar ska fungera. Det är ungefär så jag ser det. Men ibland behöver de omvårdnad. Eftersom min pappa alltid haft garage, varit bilhandlare och rallyförare, anser han att han eller jag ska fixa bilen. Nu är han så krasslig att det är svårt för honom. Men under några veckor har bilen fått bo hos honom och han och hans kompis har bytt bromsskivor. I helgen var det dags för besiktning.

Deras arbete fick godkänt men två andra fel uppdagades. De klagade på en lampa som jag bytt. Det har tagit mig hårt att de klagar på mitt arbete ;-). Det tog mig halva lördagseftermiddagen att rätta till felet. Varken besiktningsmannen eller min pappa kunder fixa det. Så lite nöjd är jag.

Idag har vi fortsatt med att fixa bromsen på höger bakhjul. Jag har mest varit assistent, sprungit med verktyg, bidragit med små fingrar och styrka medan pappa står för det mesta av kunskapen.

Egentligen kan jag nog mer än jag erkänner. Jag är inte intresserad. Och när något är fel, så tänker jag att det är nog bäst att lämna in i bilen, trots att jag kanske borde kunna själv. Min pappa har en annan syn. Jag tror dessutom att han ser det som ett sätt att umgås. En hel dag i garaget med mig, det är ju precis vad han vill ha.

Jag tänker mig en annan karriär, även om jag är väldigt nöjd med resultatet.

4 thoughts on “Mitt liv som bilmekaniker

  1. Det är ju onekligen bra saker att kunna och jag tror precis som du att det för din pappa är ett sätt att umgås på. Är det därifrån du har fått det där med att det är viktigt vilken bil en man har?

    • Nja, indirekt är det säkert så. Jag är uppvuxen med bilar och det är ett sätt att se på människor och stilar. Hade han varit bagare hade jag säkert haft andra sätt.

  2. Det är onekligen bra att kunna vissa saker och inte vara helt handlingsförlamad när något händer. Tyvärr kan jag inget om bilar mer än att köra dem. Brukar knappt inte ens tanka. Pinsamt men sant…

Kommentera

