Skämskudde för nobelkommittéernas genderperspektiv

Jag är bedrövad och faktiskt ganska sur över antalet kvinnliga pristagare vid årets Nobelprisutdelning. Jag är bekymrad över hur nobelkommittéerna arbetar när de inte kan hitta en enda kvinna att ge priset till. För de finns, kvinnorna alltså, det finns väldigt många värdiga kvinnor som bör belönas med nobelpris. Att enbart ge till män är knappast representativt, knappast modernt och faktisk riktigt illa.

Därtill saknar jag debatten om detta faktum. Jo, flera har kommenterat, det kom lite kritik som snabbt dog ut. Det bekymrar mig.

För mig förtar detta faktum festligheten med prisutdelning och nobelfesten i år. Jag brukar sitta som klistrad framför tv:n men i år byter jag kanal.

8 thoughts on “Skämskudde för nobelkommittéernas genderperspektiv

  1. Mmmm… jag tittade bara en liten stund. För det mesta tycker jag att hela tillställningen är… tråkig. Det jag gillade med årets Nobelpris var att Bob Dylan fick det. Såg nån sur kommentar av nån nånstans där vederbörande undrade hur en sångare kunde få priset… Han är faktiskt poet OCH författare. OCKSÅ. Men annars… jag håller med dig. Var är tjejerna i sammanhanget?????

    • Jag tycker att diskussionen om Dylan är både märklig och ofattbart stor. Personligen hade jag hellre sett en annan pristagare än Dylan en det stör mig betydligt mer att det saknas kvinnliga pristagare.

  2. Håller med! Skrämmande hur ojämställt det har varit/är på forskarfronten!!! Tänker på Agnes Wolds kamp på, SÅ SENT som mot slutet av 90-talet!!! Skandal!

Kommentera

