Vinnare i konstlotteri

På mitt tidigare jobb finns en konstförening och ikväll var det utlottning av årets konstinköp. Jag sitter med i styrelsen, som dess sekreterare och har därmed varit med och köpt in en del av verken.

Ikväll hade jag uppgiften att dokumentera och hålla ordning på lottdragning, vinnare och konstverk. Dessutom ett stort antal fullmakter för folk som inte var närvarande. Vi gör så att vi har en lottdragning där den som dras först i lotteriet, får välja sista. Det innebär att det inte är en fast prislista. Alla får välja det de vill ha, i turordningen som lottdragningen ger. Det gäller alltså att bli dragen lagom sent utan att det blir för sent. Vi är en liten förening med ett 60-tal medlemmar. I år hade vi 27 konstverk så det är en bra vinstchans. Och det brukar finnas något för alla. Även om man får välja sent så har man stor chans att få sitt förstahandsval. Det gör att vi ofta ha många nöjda vinnare.

Under kvällen var jag fullt koncentrerad på mitt uppdrag, så koncentrerad att jag nästan hade svårt att koncentrera mig på att välja när det blev min tur. Men jag hade ju koll och egentligen redan bestämt mig. Nedan är resultatet – en tolkning av Cornelius ”Somliga går med trasiga skor” där en del av texten finns med. Det känns bra.

tavla

8 thoughts on “Vinnare i konstlotteri

  1. Vad trevligt! På ett tidigare jobb jag haft hade vi också en konstförening och jag hade turen att vinna flera gånger. De som vann fick den köpa in konst till nästkommande utlottning.

    • Det finns många bra varianter av konstföreningar. I vår föreningen hänger konstverken upp i lokalerna, så nu är det tomt innan vi kommer igång med nya inköp.

  2. Grattis till den fina vinsten! Vi hade tidigare en konstförening och jag var medlem under många år. Tyvärr vann jag bara en gång och tavlan, tja den är ingen ögonfröjd precis. Men den hänger i alla fall i arbetsrummet.

Kommentera

