Tallinn

Mitt första besök i Tallinn skedde i september 1994 och är sedan dess en av mina favoritstäder att återkomma till. Det är intressant att se hur staden utvecklas. I söndags klev jag på färjan och åkte över för en dag dvs två kvällar på båten och en dag i Tallinn.

Julmarknaden på det gamla torget är trevlig. Men nog ser det lite trist ut, utan snö och +4 grader. Utbudet är mycket stickat, ullsaker, träsaker, linnedukar och glögg. Ungefär samma stånd varje år. Många butiker är sig lika.

Med det sker även en hel del förändringar. Ny design börjar komma upp, dvs deras konsthantverk ändra när fler unga kreatörer kommer fram. Det är jul att se.

För egen del blev det mest att strosa omkring och att fika. En dunderförkylning hindrar min framfart och ibland får man inse att man måste ta det lugnt. Även båtresan blev väldigt lugn. Låg mest i hytten och frös och läste en bok. Men lite glögg unnade jag mig. Det bättrar på min minimala julstämning.

macka1

img_6271

glogg1

 

 

6 thoughts on “Tallinn

  1. Julmarknader kräver nästan lite snö. Jag hade nog tur när jag var där senast och hela staden var täckt av snö 🙂

    • Tallinns marknad är liten och trevlig. En av de bättre som jag varit på var i Falun förra året, vid gruvområdet.

      Jo, det lilla bageriet är en avkopplande läsning.

  2. Boken på bordet i inlägget ser ut att vara en mysig bok det också – om en får tro övriga kommentatorer här. Nya lästips är alltid välkomna! Snö och förkylningar får däremot gärna stanna borta – om jag får välja.
    Krya på dig!

Kommentera

