Tidningsbranschen

Hur går det för tidningsbranschen?

Som jag förstått det tidigare, så är vi på väg att sluta läsa tidningar, men att det fortfarande ser olika ut i olika målgrupper. När jag kollar på utbudet så är det ju fortfarande enormt.

De senaste veckorna har antal mejl med erbjudande om prenumerationer ökat. Därtill har jag haft försäljare i telefon, från tidningar jag någon gång testat att läsa. De är nästan de enda som ringer till mig (förutom mamma och SIFO, förstås).

Oavsett hur det går för tidningsbranschen, så är de tydligen inte beredda att ge upp. Nya knep, nya erbjudanden men samma journalistik.

6 thoughts on “Tidningsbranschen

  1. Som anställd inom tidningsbranschen så har jag svaret på den frågan, dock inte den heliga graalen = hur en lönsam ny affärsmodell skulle kunna se ut för landets tidningshus.
    Papperstidningsläsandet minskar snabbt, samtidigt är intresset för nyheter större än någonsin. Gratis nyheter, vill säga. Sedan internets begynnelse har mediehusen skänkt bort nyheter och vant konsumenterna vid att det inte kostar att läsa journalistik.
    Utmaningen alla står inför är att hitta nya hållbara affärsmodeller, men med största sannolikhet lär ”dödsfallen” inom branschen ske med allt tätare frekvens de kommande fem åren.
    Grejen är alltså inte att journalistiken måste ändras drastiskt, utan modellerna för mediehusens affärer. Det blir intressant att se vad som kommer hända, för hastigheten med vilken utvecklingen sker av behov, intressen och plattformar kommer knappast sakta ner…

  2. Den äldre generationen har inte tröttnat på papperstidningarna men i takt med att dagspressen blivit tunnare och tunnare med mindre intressanta artiklar så har även de äldre börjat ge upp. Antingen slutat prenumerera eller dela tidning med en eller två grannar Inte alls ovanligt

    Sedan tror jag att det tvingas fram ett annat sätt att sprida nyheter precis som Marie tidigare skrivit i en kommentar. Jag var själv tidningsmänniska på 70-80-talen. Arbetade som grafiker, ett yrke som minskades ned och dog ut, med ny teknik så gjorde journalisterna tidningen i stort sett på egen hand. Inte fullt ut, men nästan. Nu står vi för ännu en stor förändring inom tidningsbranschen, utvecklingen går inte att hejda. Det jag oroar mig för är det som redan skett, media med låg faktakontroll och källgranskning. Medvetet eller omedvetet?

    • Delar din oro. Det finns ju självklart seriösa tidningen även en del som jag känner mig skeptisk till men som säljer bra. Min tanke är att det är framgångsrikt att satsa på affärsmodeller men jag tror även att det är värt att satsa på journalistik.

Kommentera

