Märkliga matvanor

Matlagning är något som verkligen inte intresserar mig. Och jag är ännu mindre intresserad av att diska efteråt. Det påverkar mina matvanor.

Jag lagar korvstroganoff. En sats räcker till sex portioner och veckan är räddad. Därefter kan jag variera mig med lite blodpudding. Om jag vill ha lyx, så fixar jag äggröra eller omelett.

De dagar jag inte orkar med denna avancerade matlagning, blir det köpemat. En halvgrillad kyckling eller butikslagad mat (Ica och Cooo) fungerar. I viss mån fungerar även djupfryst, exempelvis fiskgratäng. Men djupfrysta portionsrätter undviker jag.

Ljusglimtar i tillvaron är att jag har hittat ett köttaffär som satsar på bra kvalitet och som även har en del färdiga rätter exempelvis biffstroganoff, dillkött och kålpudding. Mums. Idag hade de erbjudande på laxpudding och det var den godaste laxpudding jag någonsin ätit. Andra ljusglimtar är att jag tack och lov har vänner som vill träffas över en lunch ibland. Det är både gott och trevligt.

Vad tror ni, jag kanske kan skriva en guidebok till ungkarlar 😉

16 thoughts on “Märkliga matvanor

  1. Korvstroganoff är en höjdare! Min regel är att mat på vardagar inte får ta mer än 30min att laga. Blir måttligt avancerat. Numera har butiker bra färdiglagad mat att köpa så man slipper Dafgårds. Det är ju bra eftersom alla inte roas av matlagning. Många av mina vänner älskar att laga mat och dom som inte gör det får hålla mig sällskap i köket över ett glas vin när vi träffas. Rätt sällskap är lika viktigt som rätt vin till middagen

    • Sällskap och vin låter bra! Det är ju inte så att jag dör av matlagning, det är bara så trist och ointressant. Men jag måste se upp, så att jag får i mig varierad kost. Annars kommer blåmärken och trötthet.

      • En gång i tiden ogillade jag matlagning och älskade pulvermos men jag inser, med åldern, att jag egentligen bara är bra på att laga mat. Har inga andra färdigheter. Kanske därför jag trivs i köket. Det är min trygghetszon

      • Det där tror jag inte på. Du är bra på många saker. Att blogga tex.

        När jag var barn älskade jag att baka. Det gick tydligen över.

      • Räknas blogga? Ok, jag är nog en intensiv bloggare.
        Numera intar du dina bakverk på mysiga caféer. Det valet fanns säkert inte som barn.

  2. Alla kan inte gilla och bli bra på allt! Du har säkert andra område du är skitduktig. Jag gillar testa nya recept, testa osv. Men det är nu det, när jag är pensionär och har tid. Under tiden jag hade heltidsarbete skulle det gå snabbt. Lagade i regel endast mat helgdagar då efter att barnen var vuxna.

    Korv stroganoff är både en bra och smidig rätt…

  3. Nu är ju utbudet av färdigmat något helt annat än tidigare så det går att äta bra och varierat.
    Å en del saker, som stroganoff och grytor blir bara godare ju längre de får stå. 🙂

  4. Jag tycker om mat, i många former och färger. Jag kan gärna laga storkovan och äta samma mat flera gånger, vilket ofta händer eftersom jag inte har förstånd att laga mat i lagom mängder.

    • Ibland tror jag att vi har blivit lite väl bortskämda, som människor, när vi inte kan tänka oss att äta samma rätt flera gånger. För mig är det vardag men jag hör ju dem som inte kan förstå.

  5. Ja, det skulle nog kunna bli ditt nästa projekt 😉 Själv tycker jag att matlagning är väldigt avkopplande men just Korv Stroganoff gillas inte. Men vi är alla olika och bra på olika saker. I dag finns det många butiker som erbjuder färdiglagad dagens rätt så någon större katastrof är det knappast inte. Däremot stör det mig inte att äta samma maträtt ett par dagar i rad.

    • Många butikers färdigmat är bra men blir trist i längden. En del mat är dessutom ganska söt. Ibland skulle man vilja ha mat, precis som man själv vill ha det.

  6. Hahaha.. visst kan du skriva en guidebok till ungkarlar (och ungkvinnor)! Kom just och tänka på en ungkarl, då 45+, som jag jobbade med en gång.. han hade en adventsljustake som sänglampa året om 🙂 Förresten.. det vore ju himla kul om du kunde samla in en massa praktiska ”husmoderstips” a la ungkarl/kvinnor och ge ut som bok!!! 🙂 Skoj och kanske outforskat ämne!

Kommentera

