Retreat

img_6255Fredagskvällen inleddes med ett retreat som pågick i ett dygn. Jag var med i en grupp, 18-personer, och vi bodde på kursgård i Vallentuna. Retreat innebär att vi delade gemenskap under tystnad. Vi åt enkelt och jättegott, mediterade, reflekterade, slappnade av, var ute och promenerade eller gjorde det vi kände för. Det fanns möjlighet att vara med på Qi gong, måla, läsa mm. Ett dygn för att fylla på ett meningsfullt sätt.

Temat för detta retreat var ”Resan”. Resan in i sig själv och hitta sitt eget jag. Vi fick bland annat med oss ord från Mark Levengood ”Resan från där man är född till där man hör hemma”. Han lär ha sagt det i ett ”Tankar för dagen” på P1. Jag hittar dock inte programmet men litar på att det stämmer ungefär, även om det kanske inte är ordagrant.

Några kloka svar på mina egna frågor, är jag inte säker på att jag hittade. Men för mig räcker gott med att fortsätta resan och upptäcka saker under resans gång. För mig var det ett bra dygn som gjorde mycket gott. Livet känns både lättare och vackrare! Det betyder mycket.

 

Kommentera

