Lärdomar för livet

Minns en sommar. Jag åt lunch med en högre chef, en person jag beundrar och som betytt mycket för mig. Minns att vi satt ute och åt lunch. Jag hade valt spättafilé med kapris och rödbetor. Han åt något annat. Min mat såg delikat ut. Men det fanns ett problem.

Det var så mycket ben i min fisk att jag inte kunde hantera det. Hur jag än gjorde så fick jag inte fram fiskkött utan ben. Jag petade och plockade men jag fick inte fram något ätbart. Det var ben överallt. Så sa chefen, helt lugnt och mitt i en annan mening:
– Ibland väljer man fel.

Så var det inget mer med det. Han fortsatt prata om andra saker. Det är bara så det är, sånt som händer. Ibland blir det fel. Inget att bry sig om eller hänga upp sig på.

Jag brukar tänka tillbaka på den episoden ibland. Så enkelt. Bara att släppa och gå vidare. Inget mer med det.

Det här är ett exempel på lärdomar som jag verkligen har nytta av i livet. Jag kanske inte vet när Karl IV dog men jag är tacksam att jag lärt mig andra livslärdomar – det som verkligen betyder något. Idag och andra dagar.

11 thoughts on “Lärdomar för livet

  1. Tänk vilka avtryck människor satt i ens liv utan att de har en aning om det.
    Häromdan mailade jag till en f d chef för att tala om hur mkt jag uppskattade att han tagit initiativet till att jag skulle få gå en kurs, bara för att han tyckte att jag var bra på att skriva. Kom på att jag hade nog aldrig sagt det till honom. Jag visste inte ens om han levde, o ännu mindre om e-mailadressen stämde, men jag fick ett glatt svar. Kändes bra.

  2. Ja, det behöver ju inte vara svårare än så. I dag kände jag mig lurad när jag packade upp en ny vara jag beställt, och den visade sig vara gammal och tydligt begagnad. Det gjorde mig besviken och jag retade upp mig på det, och fastnade i negativa känslor ett tag. Sedan meddelade jag säljaren att jag inte är nöjd, och får avvakta svar. Nu känns det dumt att jag hängde upp mig på det, men jag är nöjd med att jag snabbt försökte lösa problemet. Jag lånar gärna din lärdom. Ibland väljer man fel, men man får göra det bästa av det.

    • jag tror att det är viktigt att påminna oss själva och vandra och försätta att lära av varandra. Vissa sker är ju lätt att inse men svårare i praktiken
      Hoppas att du hittar en bra lösning och att säljaren är schysst.

Kommentera

