Raskravallerna i Jönköping

1948 var det raskravaller i Jönköping. Det är en historisk händelse som åtminstone jag missade i skolan. Händelserna finns omnämnda i ”Jag heter inte Miriam” av Majgull Axelsson och i ”För vad sorg och smärta” av  Thom Lundberg och har på så sätt väckt min nyfikenhet.

När jag googlar inser jag att det finns en del skrivet, flera har försökt sätta fokus på ämnet, hur det kunde hända och vad vi kan lära av historien. Men ändå uppfattar jag att jag inte är ensam i min okunskap. Jag vill veta mer.

Min förhoppning är att någon gör en film, någon som når ut och som vi kan ta till oss av. Jag tror att vi har en del att lära av den historien. Vi kan lära av vår egen historia.

4 thoughts on “Raskravallerna i Jönköping

  1. I Jönköping är det förstås välkänt, även om de yngre förmodligen inte vet så mycket om det. Här har det spelats teater om det för några få år sedan av lokal teatergrupp, bl.a deltog bofasta romer i den, romer som hade anhöriga som upplevde dessa kravaller.

    Jag är inte helt säker, men tror det finns en bok om det. Jag har läst boken ”Jag heter Miriam”, mycket bra, men jag har läst något mer dokumentärt. Minns inte riktigt, kan ha varit en artikelserie i lokaltidningen, kanske en bok.

    En förfärlig händelse som inte Jönköping kan känna sig stolt över. Kul att du tar upp det i din blogg!

Kommentera

