Snöskottning

img_61972
Min egen snöskottning begränsas till min parkeringsplats. Men det tanke på hur mycket snö som kommit de senaste dygnen så räcker det gott. Bilen var helt översnöad och det vallarna ut mot vägen var isigt hårda. Dessvärre har jag ingen bra plats att lägga snön, som jag skottar bort. Därför måste jag traska iväg över vägen och till andra sidan med varje spadtag. Det tar tid.

img_62062Efter tre timmar i kylan, 2,5 h med skottning, därefter lite finputs, så kände jag mig klar. Det blev många skyfflingar och väldigt många steg. Önskar nu att någon kommer och plogar vägen, för det är fortfarande svårt att ta sig ut. Men för mig är det nu lagom skottat, så att mildvädret som väntar kan göra resten. Tidigare år har jag skottat än mer noggrant, men det blir så isigt när det fryser på. Lite snö behövs!

Tre timmar med en snöskyffel i handen leder till väldigt många samtal. Jag har pratat med andra snöskottare, hundägare och alla andra som har passerat. Det verkar som att en hel del tycker om att se på när en kvinna arbetar!

Efter detta arbetspass var jag inte enbart trött utan även genomblöt och genomfrusen. Har suttit i fåtöljen och tinat och värmt mig med en kopp kaffe. Det är sådan här dagar som jag önskar att jag hade haft äppelpaj i frysen, färdig att värma, men det finns inte idag. Det är ju illa. Det belöningen ska jag skriva upp och ta ut vid annat tillfälle.

8 thoughts on “Snöskottning

  1. Bra träningspass för dig 🙂

    Jag har inte heller någonstans att lägga snön, känns extra jobbigt att behöva gå iväg med varje spadtag.
    Snyggt jobbat iaf!

  2. Glad att jag har garage, men det blir litet skottning ibland i alla fall. Inte så ofta dock, som pensionär behöver man inte ta bilen varje dag… Men visst är det bra träning du fått på köpet.

    • Jag använder bilen väldigt sällan men nu vill jag vara beredd att åka och byta till vinterdäck, så snart det blir milt och snön smälter. Jag skulle väldigt gärna vilja ha garage.

  3. Det finns fördelar med garage! Dessutom är snöskottning förvisso träning men en insats som orsakat många infarkter hos äldre män… Ensidiga rörelser och starkt belastning på vissa muskelgrupper så man ska ta det försiktigt.

    Ha en bra söndag!

Kommentera

