Brist på effektiv snöröjning

Har följt de senaste dagarnas rapportering om snöoväder, trafikkaos och oplogade vägar. Gårdagens citybesök var kort och jag hann bara känna av en del av halkan. Idag blev det ett lite längre besök där jag behövde traska runt en del av Norrmalm och Vasastan.

Mitt första konstaterande är att rapporteringen knappast är en överdrift. De var rejält svårframkomligt på de flesta ställen. Mycket snö, mycket is och blankpolerade gångytor. Det var smärtsamt att se dem som försökte ta sig fram med barnvagn. Själv drattade jag på ändan en gång. Endast en gång. Jag var på väg att vurpa ganska ofta och jag fick även hjälpa andra upp på benen igen.

Det finns säkert något klokt att lära sig av detta. Men jag tror att jag håller mig inomhus ett tag till. Det där med att gå i ide känns allt mer lockande.

 

Kommentera

