Olika syn

I helgen kom jag att diskutera texter men en tjej som är yngre än vad jag är. Det gav intressanta tankar på hur vi ser tillvaron.

I en text fanns en man, ca 55 år, som satt vid köksbordet med en kaffekopp medan frun diskade. Enligt tjejen som jag diskuterade med, så finns inga sådana män. Åh, jag önskar att det vore sant men jag vet tyvärr att det finns män som låter sin fruar diska. Jag känner flera. Hur många de är, vet jag inte, men de finns. Ska jag avslöja det för tjejen? Eller lita på att hon upptäcker det själv, någon dag?

I en annan text fanns en kvinna klädd i träningskläder, tights och funktionsplagg. Enligt tjejen måste kvinnan vara i 30-årsåldern, max 35 år. Om man är äldre har man inte tights. Jag försökte, lite lätt, fråga om hon möjligen sett ”äldre” kvinnor träna. ”Nja, men det har inte tights”, svarade tjejen.

Nåväl, jag gillar denna typ av samtal. Det är så tydligt varför vi kan uppfatta en bild, en text eller till och med verkligenheten så olika. Det är inte min roll att döma. Jag hjälper gärna till att vidga vyer, och tar gärna hjälp av andra att bredda min egen syn.

Kanske att jag inte kommer ändra uppfattning i denna situation (jag tror tyvärr inte att män som låter sina damer diska har försvunnit helt och jag vet att även kvinnor över 35 år kan träna i tights). Men jag lär mig att det krävs hela andra markörer för att beskriva en människa. Och vikten av att ha ett öppet sinne.

15 thoughts on “Olika syn

  1. Fascinerande! Nog finns det gott om både karlar som låter frun diska och kvinnor över 35 i tights (undertecknad till exempel). Men det säger en hel del om hur vi låter fördomar styra, min beskrivning av en 20-årig tjej skulle kanske också vara helt uppåt väggarna, kanske därför jag inte skriver om dem 😄

  2. Du tog det bra. Jag hade nog blivit något irriterad (trots ett i övrigt norrländskt lugn) av den otroligt kategoriska och felaktiga kritiken. Generellt tror jag att det finns i princip alla typer av människor oavsett om man träffat dem eller inte.

    • Ibland blir man lite förvånad men det är inte min sak att döma eller visa henne världen. Men inte så konstigt om man inte alltid kommer överens

      • Jag pluggar ju med unga studiekamrater och måste hela tiden tänka på att låta dem göra sina egna misstag och lärdomar. Det är nyttigt för mig att, att bara uppmuntra och stödja, men ibland vill man ju helst bara ryta ifrån.

  3. På senaste arbetsplatsen jag var arbetade jag mycket tillsammans med en 23-årig kille. Vi hade en del intressanta diskussioner, men en har fastnat hos mig. Det är litet i stil med det du beskriver, eller ett strå vassare, tycker jag. Har funderat länge på att göra ett inlägg om hur olika vi kan tro/tycka i samma fråga just grundat hur gamla vi är. Det blir kanske morgondagens inlgg hos mig.

    Apropå tights… ibland har jag det när jag är på gym, jag är faktiskt 66 år! Det skulle vara kul att träffa en sådan tjej på gymmet i denna klädsel och fråga henne hur gammal hon tror jag är! 🙂 Nog finns vi, tack och lov. Kul med sådana här diskussioner, tycker jag, de stannar gärna kvar i hjärnan hos mig…

Kommentera

